Dlaczego pierwszorazowa konsultacja jest taka ważna?

Obserwując często jak wyglądają pierwszorazowe konsultacje w różnych gabinetach stwierdzam, że wiele osób nie zdaje sobie jak bardzo istotna, wręcz kluczowa jest ta wizyta. I to mówię tu zarówno o pacjentach, jak i lekarzach.

Pokuszę się nawet o sformułowanie, że obecność pierwszorazowej wizyty decyduje o tym, czy leczymy zęby czy pacjenta.

Niestety, w przypadku gabinetów, gdzie pracuje więcej niż jeden lekarz, to często nie on decyduje o tym, czy są obecne takie wizyty.

Jednak jak wygląda taka wizyta i co jest w niej bardzo ważne? Przede wszystkim nawiązanie kontaktu z pacjentem. Każdy przychodzi do nas z pewnym problemem, z pewnymi oczekiwaniami. To właśnie rozmowa na tej wizycie pozwala nam je poznać i dokładnie wytłumaczyć przyczyny i możliwe leczenie. Podczas przeglądu powinniśmy zwrócić kompleksowo uwagę na problemy ze zdrowiem w jamie ustnej, a nie tylko na te elementy, które sami wykonujemy. Braki zębowe, krzywy zgryz, czy tzw. choroba okluzyjna będą znacznie pogarszać trwałość innego leczenia oraz rokowanie zębów. Pacjencie nie zdają sobie najczęściej sprawy z tego typu kwestii i jeśli my im tego nie wyjaśnimy, to kto inny to może zrobić?
Czy jadąc z samochodem na przegląd, chcielibyśmy aby mechanik sprawdził czy wszystko jest w porządku i nam dokładnie wytłumaczył, czy naprawił tylko te rzeczy, które my mu pokażemy? Albo jeszcze inaczej – coś podłubał, powiedział że już wszystko dobrze i wystawił rachunek, gdzie nawet nie do końca będziemy wiedzieli za co?

Dlatego jednym z najistotniejszych elementów konsultacji pierwszorazowej jest dokładne omówienie tego co jest nie tak. Dokładne, czyli wyjaśnienie przyczyn, wyjaśnienie jak można to leczyć, co się poprawi jeśli to wyleczymy, a co się pogorszy jeśli tego nie zrobimy. Ciężko oczekiwać od pacjentów rozsądnych decyzji, jeśli nie mają pojęcia o czym im opowiadamy. Używajmy zrozumiałego słownictwa, nie próbujmy na siłę „błysnąć” profesjonalnym językiem. Skoro pacjent do nas przyszedł, to już oznacza że nam ufa i nie powinniśmy się przed nim popisywać, tylko mu w najlepszy możliwy sposób pomóc.

Aby móc proponować pacjentom najnowsze i najskuteczniejsze metody leczenia, niestety trzeba pogodzić się z tym, że w naszym zawodzie trzeba ciągle jeździć na kursy, wykłady, szkolenia. W końcu chyba sami nie chcielibyśmy trafić do lekarza, który ma wiedzę sprzed kilkunastu czy nawet czasem kilkudziesięciu lat?

No i co jest istotne, oddzielmy rozmowę z pacjentem od leczenia na tej pierwszej wizycie (oczywiście za wyjątkiem pacjentów bólowych). Poświęcenie czasu na dokładne wytłumaczenie pacjentowi problemów jakie ma ze zdrowiem jamy ustnej zaowocuje u niego zdrowym i estetycznym uśmiechem, a my będziemy mogli realizować kompleksowe plany leczenia i być dumni z pięknych i znaczących przemian jakie wykonujemy. I obserwować jak pomagamy ludziom poprawiać komfort swojego życia